Veel gestelde vragen

Wat moet ik meenemen tijdens een afspraak bij de notaris?
Een notaris moet met zekerheid kunnen vaststellen dat je bent wie je zegt dat je bent. Neem daarom altijd een geldig identiteitsbewijs mee. Dat mag een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs zijn. Als het nodig is dat je nog meer documenten meeneemt, dan zal je daarvan tevoren op de hoogte gebracht worden.

Hoe laat ik mijn handtekening legaliseren?
Er is een verschil tussen het legaliseren van een handtekening voor stukken van Elan Notarissen zelf of voor stukken buiten onze organisatie.
Intern:

Je kunt je handtekening laten legaliseren door in aanwezigheid van de notaris of medewerker van Elan Notarissen het betreffende stuk te tekenen. Je ontvangt van ons een verklaring betreffende de echtheid van je handtekening. Wij zorgen ervoor dat het betreffende stuk met de verklaring wordt ingescand en digitaal wordt verzonden naar de betreffende vestiging, en dat het origineel daar ook naar toe wordt verzonden.

Voor een ‘interne’ legalisatie is het niet nodig een afspraak te maken en is mogelijk op werkdagen tussen 9.00 en 16.30 uur.

Extern:
Je kunt je handtekening laten legaliseren door in aanwezigheid van de notaris van Elan Notarissen het betreffende stuk te tekenen. Je ontvangt een verklaring betreffende de echtheid van je handtekening. Het betreffende stuk en de verklaring krijg je vervolgens mee.

Voor een ‘externe’ legalisatie is het wel nodig een afspraak maken en is mogelijk op werkdagen tussen 9.00 en 16.30 uur.


Er is iemand in mijn familie overleden.
Hoe weet ik of er een testament is opgesteld?
Wij kunnen in het Centraal Testamentenregister voor je nakijken of er een testament is. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier of via het telefoonnummer van de vestiging van Elan Notarissen welke het dichtst bij jou in de buurt is.

Word ik automatisch opgeroepen bij het openvallen van een nalatenschap?
Nee, voor het afwikkelen van een nalatenschap moet je zelf een notaris inschakelen.  Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier of via het telefoonnummer van de vestiging van Elan Notarissen welke het dichtst bij jou in de buurt is.

Hoe kom ik aan een verklaring van erfrecht?
In een verklaring van erfrecht wordt ondermeer vastgelegd wie er namens de erfgenamen van een overledene mag optreden. Met deze verklaring kun je betalingen uitvoeren, geld opnemen en andere noodzakelijke handelingen verrichten. Voor het laten opmaken van een verklaring van erfrecht kun je een afspraak bij ons maken via het contactformulier of via het telefoonnummer van de vestiging van Elan Notarissen welke het dichtst bij jou in de buurt is.

Neem bij je bezoek je identiteitsbewijs, een bewijs van overlijden en indien van toepassing het trouwboekje van de overledene mee. Als het testament bij een ander notariskantoor is opgemaakt dan graag dat ook meebrengen.